به گزارش سرویس جامعه مشرق؛ یک سال پیش بود که ایرانسل با انتشار اطلاعیه ای نسبت به تعلیق سیم کارت های غیر فعال خود هشدار داد. دراین اطلاعیه آمده بود که کلیه سیمکارتهای اعتباری این شرکت که پس از فعال سازی، حداقل به مدت ۹۰ روز متوالی منتهی به ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ خاموش بوده و یا از آنها هیچ استفادهای نشده باشد، در صورت عدم فعالیت تا پایان روز ۲۰ آبان ۱۳۹۴، به حال تعلیق دائم درآمده و به مالکیت شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل بازگردانده میشود.
تعلیق مذکور شامل شماره سیم کارت بوده و منظور از فعالیت، برقراری تماس، ارسال و یا دریافت MMS و SMS غیر تبلیغاتی، شارژ مجدد و یا استفاده از اینترنت همراه است.
این اطلاعیه و هشدار شرکت ایرانسل در حالی منتشر و هم اکنون اعمال شده که بسیاری از مالکان سیم کارت های ایرانسل به ویژه از نوع اعتباری آن، این نوع سیم کارت های ارزان را برای ایجاد اکانت در پیام رسان تلگرام خریداری کرده بودند و بعد از ایجاد اکانت در شبکه های اجتماعی، استفاده دیگری از آن نمی کردند.
حال با این اتفاق و واگذاری خطوطی که طی سه ماه متوالی استفاده ای از آنها در قالب تماس، ارسال و دریافت پیامک و یا اینترنت از آنها نشده، مشکلات متعددی گریبان صاحبان قبلی این خطوط را گرفته است؛ از دسترسی صاحب جدید سیم کارت به تمامی اطلاعات کاربر قدیمی در پیام رسان تلگرام تا پی بردن به اسرار کاری و شخصی صاحب قبلی سیم کارت که این موضوع از طریق ارسال پیام ها و کامنت هایی توسط مخاطبان مشرق، به ما منتقل شده است.
در این شرایط که اپراتور ایرانسل در اقدامی عجیب اقدام به لغو امتیاز سیم کارت های بلا استفاده آنهم بدون اطلاع رسانی به صاحب اصلی سیم کارت می کند که این دستورالعمل، صرفا مربوط به این اپراتور بوده و بررسی ها، مستنداتی از تایید دستگاههای مسئول و نظارتی در این حوزه برای اجرای چنین دستورالعملی به دست نمی آید.
پلیس فتا: مراقب استفاده از سیم کارت های اعتباری برای ورود به شبکه های اجتماعی باشید
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا پس از اطلاع از این موضوع در دست پیگیری توسط مشرق، در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی مشرق این موضوع را حائز اهمیت دانست و نسبت به افشا اطلاعات صاحب قبلی سیم کارت در شبکه های اجتماعی هشدار داد و گفت: متاسفانه یکی از مواردی که شاید کمتر مورد توجه خریداران و فروشندگان سیم کارت های کار کرده قرار گرفته باشد فعال بودن اکانت شبکه های اجتماعی است که پیش از این صاحب امتیاز سیم کارت از آن استفاده می کرده است.
سرهنگ نیک نفس با تاکید بر اینکه متاسفانه برخی فروشندگان و حتی اپراتورهای تلفن همراه بدون در نظر گرفتن این نکته که فعال سازی مجدد سیم کارت و استفاده از اکانت ساخته شده توسط مشترک قبلی چه عواقب ناخوشایندی را می تواند به دنبال داشته باشد دست به این کار می زنند، گفت: دسترسی به اطلاعات اکانت ساخته شده توسط کاربر قبلی تنها شامل حال سیم کارت های غیر فعال شده توسط اپراتور ایرانسل نمی شود و مشترکین اپراتورهای مختلف باید هنگام فروش و جابه جایی خطوط خود به این مهم توجه داشته باشند که فرد خریدار می تواند به تمامی اطلاعات حساب کاربری آنها از جمله عکس ها و فیلم های تبادل شده و شماره تلفن ها دسترسی داشته باشد.
سرهنگ نیک نفس با اشاره به برخی سواستفاده های احتمالی دراین حوزه گفت: متاسفانه بخش عمده ای از جرائم سایبری به علت عدم رعایت نکات امنیتی و ایمنی کوچک و جزئی توسط قربانیان صورت می گیرد.
وی علت وقوع 75درصد از جرائم سایبری در کشور را سهل انگاری و یا اعتماد بیجای افراد دانست و گفت: متاسفانه با وجود اطلاع رسانی های صورت گرفته توسط پلیس فتا بازهم شاهد عدم رعایت نکات ایمنی توسط کاربران فضای مجازی هستیم.
نیک نفس فعال بودن اکانت شبکه های اجتماعی در سیم کارت های واگذار شده را یکی از همین نکات امنیتی کوچک دانست که برخی کاربران نسبت به آن بی توجه هستند و افزود: افرادی که اقدام به فروش سیم کارت خود می کنند و یا سیم کارت آنها بعد از سه ماه به دلیل عدم استفاده توسط اپراتور به شخص دیگری واگذار می شود باید به این نکته توجه داشته باشند که خریدار جدید خط، به محض ورود به شبکه های اجتماعی می تواند به واسطه سیم کارتی که خریداری کرده است به اکانت شما در فضای مجازی دسترسی پیدا کند و حتی از طریق آن از دوستانتان و با نام شما سواستفاده نماید.
سرهنگ نیک نفس همچنین به مشرق گفت: ساده ترین نوع سوء استفاده از این طریق، دسترسی مالک جدید به برخی اطلاعات مهم مالک قبلی سیم کارت از جمله فیلم ها و تصاویر خصوصی فرد است. حتی در مواردی دسترسی به برخی از اطلاعات مهم می تواند عواقب جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد؛ مواردی مثل دسترسی به اطلاعات برخی از گروههایی که پیش از این ، صاحب قبلی سیم کارت در آن عضویت داشته است. متاسفانه برخی از این گروه ها، گروه های کاری هستند که عضویت فردی جدید با هویت صاحب قبلی سیم کارت می تواند منجر به افشا اطلاعات مهم کاری فرد شود.
اما اینکه سوء استفاده های احتمالی از سیم کارت و اکانت صاحب قبلی سیم کارت متوجه چه کسی است، سوالی است که سرهنگ نیک نفس در پاسخ به آن گفت: هرگونه سوء استفاده ای که از این طریق انجام شود متوجه فردی خواهد بود که سیم کارت به نامش است.
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا در عین حال به مردم توصیه کرد "پیش از فروش سیم کارت خود تمامی اکانت های فعال درشبکه های اجتماعی و پیام رسان ها را غیر فعال کنند و حتی لازم است پیش از واگذاری سیم کارت، کانال ها و گروه های فعال در شبکه های اجتماعی را نیز غیر فعال و حذف کنند و علاوه بر این عکس و فیلم های بارگذاری شده را هم از شبکه های اجتماعی حذف نمایند."
این مقام مسئول در پلیس فتا یادآور شد: در برخی از شبکه های اجتماعی می توان برای پاک شدن خودکار عکس ها و فیلم های بارگذاری شده زمان بندی تعیین کرد، تا بعد از گذشت زمان مورد نظر تمامی اطلاعات از سرور پیام رسان حذف گردد.
وی در پاسخ به مشکلات احتمالی برای مشترکان برخی اپراتورها پس از غیر فعال شدن سیم کارتشان و واگذاری آن به فرد جدید نیز گفت: با استعلامی که صورت گرفته است در حال حاضر هیچ اقدامی در این رابطه صورت نگرفته و امکان انتقال خطوط دائمی وجود ندارد اما اگر چنین اتفاقی رخ دهد، باید نسبت به فعال بودن اکانت های این خطوط چاره ای اندیشید تا امکان سواستفاده از این خطوط ممکن نباشد.
سرهنگ نیک نفس با اشاره به اینکه برخی افراد دارای چندین سیم کارت هستند و برخی از کاربران، خطی خاص را تنها برای اکانت شبکه های اجتماعی خود فعال نموده اند به مشرق گفت: واگذاری این خطوط می تواند منجر به سوءاستفاده احتمالی از کاربران فضای مجازی شود.
وی از مردم خواست در صورت مواجهه با هر مورد مشکوکی آن را از طریق بخش سامانه پاسخگویی به فوریت های سایبری سایت پلیس فتا اطلاع رسانی کنند.
توضیحات پلیس فتا درباره گزارش مشرق
فرماندهی پلیس فتا با ارسال توضیحاتی به پایگاه خبری - تحلیلی مشرق، تاکید کرد که هشدارهای فوق، اشاره به اپراتور یا برنامه خاصی از سوی شرکت های ارائه دهنده سیم کارت در کشورمان نداشته و همه کلیه اپراتورهای فعال و کاربران شبکه های اجتماعی در کشورمان، مخاطب این پیام و هشدار محسوب می شوند.
توضیحات مشرق:
شایان ذکر است موضوع انتقال سیم کارت به فرد دیگر پس از مدتی عدم استفاده، صرفا مربوط به ایرانسل نبوده اما شرکت هایی چون همراه اول یا رایتل، بازه زمانی 2 تا 3 سال را برای این انتقال بدون نیاز به رضایت مالک اول در نظر می گیرند. البته در نظر گرفتن مهلت 90 روزه توسط ایرانسل، قابل قیاس با سایر اپراتورها نبوده و عمده پیام ها و درخواست های ارسالی به مشرق نیز در خصوص این شرکت است.